더코리아타임즈 1면 하단에 울주 반구대 암각화가 유네스코에 등재되었다고 떴다. 축하한다. (누구에게?) 물론 국내 다른 신문도 다 속보를 냈다.

https://www.koreatimes.co.kr/lifestyle/koreanheritage/20250712/koreas-7000-year-old-petroglyphs-gain-unesco-world-heritage-status


기사는 사실 전달용으로 무미건조한 글인데 지금 검색되는 반구대 암각화 유네스코 관련 한국발 영자신문 기사는 좋은 매거진 라이팅에서 보이는 글맛이 없다.

내가 생각하는 좋은 영작은 대충 이렇다.


1) 나열에 두운이나 각운 등 라임 활용해서 시적 리듬을 주기 2) 1층에 들어가 2층에서 나오는 듯 풍부한 뉘앙스가 담긴 명사 쓰기 3) 다양한 동의어 활용해서 외연을 확장하기 4) 마치 실제로 방문한 것 같은 감각적인 자연,배경묘사(문학소설 많이 봐야함)


비판만 하지 않고 대안을 제시해야하니

조금 더 원어민스럽게 이렇게 쓰고 싶다.


일단 고래는 sea's titan이 좋겠고 해양생물 marine life와 함께 있는 역사 기록을 memory, myth로 라임을 잡고 새겨진 이미지에서 시각+촉각이 함께 느껴진다는 점에서 시촉각 visuotactile immediacy, 만져지는 Palpable imagery 같은 말을 써보고 싶다.


유네스코 유산 리스트를 나열할 때 A의 두운을 살려 나열할 때 joining a canon that spans Angkor Wat to Altamira이런 말도 재밌지 않을까


암각화와 시촉각성에 대한 생각은


지난 봄 동국대 박물관에 반국대 암각화 탁본전시와

올해 북서울 라이벌전, 양구 박수근, 종로5가 두산의 홍이현숙 전시 세 개에서 석벽을 아주 꼼꼼히 만지고 일상 속의 정치적인 것에 관심을 기울이는 퍼포먼스 홍이현숙의 작품테마를 보고 생각한 것이다. 석벽에 새겨진 암각화에 대한 시촉각적 감각. 그런데 박수근 미술상을 받으 홍이현숙 작가(1958)의 양구 박수근 리뷰도 해야하는데.. 꽤 많이 북서울 라이벌전 1층에서 본 작품이지마 3전시실에는 2025년 새로 만든 작품도 있었다. 진짜 멀리있는 곳인데 정말 가 볼만하다. 추천.


그러니까 대충 이렇게 써보고 싶다는 뜻



Whales in Stone: Korea’s Primeval Petroglyphs Earn Their Place on the World Stage


By the slow persistence of stone and water, Korea has etched itself once more into the ledger of human civilization. Along the sinuous curve of Bangucheon Stream in Ulsan, where the land breathes sea mist and time itself feels knotted in reeds and granite, a 7,000-year-old chronicle of marine life, myth, and memory has been recognized as a UNESCO World Heritage Site.  

The Petroglyphs along the Bangucheon Stream, the Bangudae Terrace and nearby Cheonjeon-ri, are now counted among the world’s most revered human legacies, joining a canon that spans Angkor Wat to Altamira.

What appears at first glance to be a humble cliff face—a quiet boulder scorched by summer heat and slick with monsoon residue—is, upon closer observation, a tactile and visual document of prehistory.  


Bangudae’s rock art sprawls across 10 meters of weather-worn stone and spans millennia: 312 sensuous images carved with the kind of attention to line and rhythm that defies the assumption that ancient equals primitive. Whales, in particular, breach across the cliff’s surface in stylized procession—humpbacks(혹등고래), orcas(범고래), and sperm whales(향유고래) rendered in profile and silhouette, traced with startling anatomical insight.  


These are not idle depictions. They are the earliest known visual records of whale hunting, crafted long before ink, paper, or metal tools, when knowledge was carved with flint and passed not through language but through image. The Bangudae engravings were first identified in 1971, and ever since, they’ve challenged the global archaeological imagination: How did Neolithic hunter-gatherers acquire such intimate familiarity with the sea's titans?  


What ceremonies accompanied these carvings, and to whom were they addressed?

Just two kilometers downstream, Cheonjeon-ri extends the visual narrative, not with mere repetition, but with chronological rupture. On its rock face are scenes that layer Bronze Age abstraction (circles, rhombi, and geometric grids) over late Neolithic fauna, and then overlay those with inscriptions from the Iron Age and Silla dynasty.  


The surface then becomes a palimpsest, layered not by design, but by centuries of aesthetically brilliant sediment of Korean spiritual evolution. Cheonjeon-ri is not simply ancient; it is diachronic, a rare visual genealogy of how people imagined their world over thousands of years.


이 다음에 이제 반구천의 구가 거북이라는데서 지명을 언급하고 일단 이 문단만 쓰고 밥이나 먹어야겠다


Resting within a turtle-shaped basin of stone, the petroglyphs possess a visuotactile immediacy, inviting not only contemplation but an embodied memory of gesture and granite. There is a palpable gravity in these carvings, as if each incision were pulled from the ribs of the earth itself. They seem less drawn than summoned—etched in such a way that vision alone feels insufficient. The eye follows, yes, but the body remembers.  




댓글(0) 먼댓글(0) 좋아요(0)
좋아요
공유하기 북마크하기찜하기