뮤지엄산 안토리 곰리전 리뷰 더코리아타임즈 주말판 후반부 기사

디지털 시대에 조각이란 무엇인가

(번역기 번역 복붙)


점점 더 디지털화되어가는 세상에서, 조각의 물리적인 무게감은 반짝이는 가상 이미지에 밀려 점차 그 존재감을 잃어가고 있다. 이런 변화에 대해 묻자, 안토니 곰리는 다소 도발적이고 뜻밖의 질문을 던졌다.


“왜 미켈란젤로가 레오나르도 다 빈치보다 더 중요한 예술가라고 여겨질까요? 그건 조각이 세상과 맞서기 때문이에요. 조각은 세상을 그리려 하지 않아요. 오히려 세상이 조각을 받아들이도록 요구하죠. 조각은 세상으로 나아가 그것을 시험하고, 감지하고, 바꿉니다.”


그에게 있어 조각은 여전히 우리가 직접 몸으로 느끼는 감각의 세계로 돌아갈 수 있는, 몇 안 되는 초대장이다. 만지고, 숨 쉬는 즉각적인 경험으로 이끄는 예술이다. 오늘날의 기기들이 현실의 경계를 흐릿하게 만드는 데 반해, 조각은 오히려 우리 몸의 감각을 되살리고자 한다. 그것은 ‘매개’를 거부하고, 직접 마주하길 요구한다. 우리는 여전히 동물적인 본성을 간직해야 해요,” 그가 덧붙였다. “젖은 뇌가 마른 뇌로 대체되지는 않을 테니까요


In a world growing ever more digital, the tactile weight of sculpture is being eclipsed by the shimmer of the virtual. When asked about this shift, Gormley responded with a bold and unexpected question.


“Why is it that Michelangelo is more important than Leonardo da Vinci? It’s because sculpture works on the world. It’s not trying to make a picture of the world. It asks the world to accommodate it.

It goes out and probes the world, tests it, changes it.”


For him, sculpture is one of the last remaining invitations to return to palpable, physical experience — to the immediacy of touch and breath. In an age when our devices blur the boundaries of reality, sculpture instead attempts to reawaken bodily awareness. It demands to be met, not mediated.

“We have to be careful to retain our animal natures,” he noted. “Wet brains will not be replaced by dry ones.”  


https://www.koreatimes.co.kr/lifestyle/arts-theater/20250629/in-weightless-virtual-age-antony-gormley-calls-us-back-to-body


댓글(0) 먼댓글(0) 좋아요(0)
좋아요
공유하기 북마크하기찜하기