마키아벨리의 인생지략 - '군주론'의 마키아벨리가 전하는 독한 인생 멘토링
나이토 요시히토 지음, 박지현 옮김 / 더난출판사 / 2012년 9월
평점 :
품절


<군주론>의 마키아벨리가 전하는 독한 인생 멘토링
"마키아벨리의 인생지략"
나이토 요시히토 지음, 박지현옮김
더난출판사
 
 
자기관리서가 베스트셀러에 오르는 일이 당연시되고 있는 지금 ,
<한비자>와 <군주론>과 같은 아주 현실적이고도 실리적인 이야기를 담고있는 고전들이
많은 작가들의 글을 통해 다시 재조명되고 있다.
 
이번에 출간된 <마키아벨리의 인생지략>은 나이토 요시히토라는 사람이 마키아벨리의 <군주론>을 재조명하였다.
나이토 요시히토는 실천적 비즈니스 심리학을 주제로 한 집필활동을 중심으로 기업 컨설팅 및 심리 컨설턴트로 활약하고 있어서,
비지니스를 중심으로한 <군주론>이어서, 직장인들에게 보다 더 도움이 될 책인것 같다.
 
이 책 제목만 보고 "마키아벨리의 인생지략?","군주론?"
"아.. 조금 난이도 있는 책이 아닐까? 따분할것같아.". 라고 생각된다면,
일단 펼쳐보길 바란다. 내용이 쉽고, 현실적이다.!
 
고등학교를 졸업한 후, 성인이 된 지금 고등학교때에 비하면 무한한 자유를 누리고 있지만
내가하는 행동에 대해서 그리고 해야할 행동에 대해서 소위 "잔소리"를 하는 사람이 크게 줄은것이 사실이다.
이는 잔소리로부터의 해방의 즐거움이기도 하지만 또 다른 한편으로는 무한한 자유의 결과인 '책임'이라는것이 조금은 무섭게 다가오는것같다.
이럴때 "멘토"의 의미와 존재는 정말 소중하다.
누구를 멘토로 삼느냐에 따라 나의 인생의 방향이 달라진다.
시중에 나와있는 많은 자기관리서를 보면 내가 멘토로 삼고싶은 사람들이 수두룩하다.
선택의 폭이 넓은만큼 결정도 어렵다.
물론 어느 누구 특정 한사람만을 멘토로 삼으란 말은 아니지만,
여러 사람들의 내용을 조합하여 나만의 인생방식으로 삼는것이 가장 중요하고 올바른 멘토선정이 아닐까 하는 생각이 든다.
 
마키아벨리는 르네상스기에 태어난 이탈리아의 정치사상가이다.
마키아벨리는 이상이나 도덕보다 '현실'을 중요시했다.
"현실이 변화하고 있는데, 이런 방식으로 하는게 무엇이 나쁜가 !"라는 초현실적인 시각을 가진 인물이었다.
마키아벨리의 사상은 그 이름을 따서 '마키아벨리즘'이라 부른다.
인간의 본성을 선이 아닌 악으로 보는 관점을 성악설이라 하는데 마키아벨리즘은 분명 성악설에 가깝다.
 
-책 7쪽
 
마키아벨리가 누구이고, 어떤 시대에 살았고, 어떤 행동과 주장을 했는지 간단한 배경지식과 함께 이책을 읽는다면 금상첨화 !
아래 위키페디아에서 정보를 찾아보길 추천 !^
 
마키아벨리는 지극히 현실적인 조언을 해주기때문에,
"이렇게 행동하면 너무 이기적인거 아니야? 다른 사람들한테 미움받겠는데?"
라고 생각이 들었다. 하지만, 내가 살고싶어하는 인생과 현실은 어느정도의 갭이있고, 현실은 녹록치 않다는건 이미 다 알고있는 사실이니..
마키아벨리의 조언을 한번 귀기울여서 들어볼 필요가 충분히 있다.
 
책의 구성이 깔끔하고, 내용이 탄탄해서 금방읽기 정말 정말 수월하다.
이 책을 읽으면서 정말 소중한 친구들에게 선물해주고싶다는 생각이 들었다.
직장생활로 힘들어하고 있는 친구 , 이직문제로 힘들어하고 있는 친구, 취업준비로 힘들어하고있는 친구등등,
마키아벨리는 나에게 주었던 감동과 멘토링을 이 친구들에게도 전해줄 수 있을것같았다.
 
목표를 높게 설정해두면 자칫 제 기량을 발휘하지 못하더라도 처음 설정했던 본래의 목표는 달성할 수 있다.
노력을 할 때에는 목표를 달성하기 위한 지점에 수준을 맞추는 것이 아니라 마키아벨리의 말대로 목표보다 '조금 더 위쪽'을 겨냥해야 한다.
 
-책 196쪽
 
'이 정도면 됐어'라는 안일한 생각은 금물이라는 말.
목표를 달성하고자 한다면 당신이 생각한 것보다 훨씬 더 혹독한 노력을 해야한다는 마키아벨리의 말.
당연한 말이지만 실행하는 단계에서는 잊고있었던 이말이 오늘을 살아가는 나로하여금 조금 더 분발할 수 있도록 해주는것같다.
 
이렇게 행운의 여신을 내 편으로 만드는 일은 얼마든지 가능하다.
결코 운명에 내맡기고 있어서는 안된다.
어쩌면 이 이야기에 당신은 반신반의할지도 모른다.
그러나 언제나 생글생글 웃는 표정과 낙천적인 사고방식을 지니고 살아가길 바란다.
그렇게 하면 당신도 생각지 못한 곳에서 커다란 기회를 얻게 될 것이다.
-책 203쪽
 
'운명을 거역할 수 없다'며 비관적으로 생각하는 사람들이 많은 요즘..
사실은 그렇지 않다며, 행운은 노력하면 자신의 것으로 만들 수 있다는 말이 위로와 용기를 건네준다.^^
'나는 운이 좋은 사람이야'라고 생각하면
그렇게 믿는 사람에게는 정말 행운이 찾아온다.
자신은 행운아이며 언제나 운이 따른다고 생각하면 행운이 함께하게되니 신기한 일이다.
 
전쟁 같은 오늘을 살아가는 당신이,
반드시 만나야 할 마키아벨리의 똑똑한 권모술수.
<마키아벨리의 인생지략>

+ http://en.wikipedia.org/wiki/Machiavelli
Niccolò Machiavelli
From Wikipedia, the free encyclopedia
 
Niccolò di Bernardo dei Machiavelli (Italian pronunciation: [nikoˌlɔ makjaˈvɛli], 3 May 1469 – 21 June 1527) was an Italian historian, diplomat, philosopher, humanist and writer based in Florence during the Renaissance. A founder of modern political science,[1] he was a civil servant of the Florentine Republic. He also wrote comedies, carnival songs, and poetry. His personal correspondence is renowned in the Italian language. He was Secretary to the Second Chancery of the Republic of Florence from 1498 to 1512, when the Medici were out of power. He wrote his masterpiece, The Prince, after the Medici had recovered power and he no longer held a position of responsibility in Florence.

 
 
Fortune
Machiavelli is generally seen as being critical of Christianity as it existed in his time, specifically its effect upon politics, and also everyday life. In his opinion, Christianity, along with teleological Aristotelianism that the church had come to accept, allowed practical decisions to be guided too much by imaginary ideals and encouraged people to lazily leave events up to providence or, as he would put it, chance, luck or fortune. While Christianity sees modesty as a virtue and pride as sinful, Machiavelli took a more classical position, seeing ambition, spiritedness, and the pursuit of glory as good and natural things, and part of the virtue and prudence that good princes should have. Therefore, while it was traditional to say that leaders should have virtues, especially prudence, Machiavelli's use of the words virtù and prudenza was unusual for his time, implying a spirited and immodest ambition. Famously, Machiavelli argued that virtue and prudence can help a man control more of his future, in the place of allowing fortune to do so.

Najemy (1993) has argued that this same approach can be found in Machiavelli's approach to love and desire, as seen in his comedies and correspondence. Najemy shows how Machiavelli's friend Vettori argued against Machiavelli and cited a more traditional understanding of fortune.

On the other hand, humanism in Machiavelli's time meant that classical pre-Christian ideas about virtue and prudence, including the possibility of trying to control one's future, were not unique to him. But humanists did not go so far as to promote the extra glory of deliberately aiming to establish a new state, in defiance of traditions and laws.

While Machiavelli's approach had classical precedents, it has been argued that it did more than just bring back old ideas, and that Machiavelli was not a typical humanist. Strauss (1958) argues that the way Machiavelli combines classical ideas is new. While Xenophon and Plato also described realistic politics, and were closer to Machiavelli than Aristotle was, they, like Aristotle, also saw Philosophy as something higher than politics. Machiavelli was apparently a materialist who objected to explanations involving formal and final causation, or teleology.

Machiavelli's promotion of ambition amongst leaders while denying any higher standard meant that he encouraged risk taking, and innovation, most famously the founding of new modes and orders. His advice to prince was therefore certainly not limited to discussing how to maintain a state. It has been argued that Machiavelli's promotion of innovation led directly to the argument for progress as an aim of politics and civilization. But while a belief that humanity can control its own future, control nature, and "progress" has been long lasting, Machiavelli's followers, starting with his own friend Guicciardini, have tended to prefer peaceful progress through economic development, and not warlike progress. As Harvey Mansfield (1995, p. 74) wrote: "In attempting other, more regular and scientific modes of overcoming fortune, Machiavelli's successors formalized and emasculated his notion of virtue."

Machiavelli however, along with some of his classical predecessors, saw ambition and spiritedness, and therefore war, as inevitable and part of human nature.

Strauss concludes his 1958 Thoughts on Machiavelli by proposing that this promotion of progress leads directly to the modern arms race. Strauss argued that the unavoidable nature of such arms races, which have existed before modern times and led to the collapse of peaceful civilizations, provides us with both an explanation of what is most truly dangerous in Machiavelli's innovations, but also the way in which the aims of his apparently immoral innovation can be understood.

 


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