Knowing yourself deeply has nothing to do with whatever ideas are floating around in your mind. Knowing yourself is to be rooted in Being, instead of lost in your mind.

자기 자신을 아는 것은 이런 저런 자신을 알기 위한 이야기를 듣거나 해석을 찾아보는 것과는 다르다. 이런 저런 생각에 빠져 나는 어떤 사람이라고 확정하는 것이 나를 아는 것이 아니란 얘기다.


MBTI부터 혈액형, 별자리, 전생 등등 우리가 누구이고, 어디서 왔고, 지금 어디쯤인지 설명하는 것들은 너무 많지만 정작 우리가 누구인지 정확히 알고 있는 사람은 얼마나 될까. 과연 그렇게 안다는 것이 가능하긴 한 걸까? 그렇게 알게 된 나는 평생 변하지 않는 뭔가를 안에 꽁꽁 싸매고 있는 걸까? 수시 때때로 불거져 나오는 나 같지 않은 특성이나, 아니면 파국으로 치닫는 일관된 성향은 어디서 오는 걸까? 


나는 도대체 왜 그럴까?


Your sense of who you are determines what you perceive as your needs and what matters to you in life - and whatever matters to you will have the power to upset and disturb you.


What are the things that upset and disturb me?

나는 어떤 일에 분개하는가?


How you react to people and situations, especially when challenges arise, is the best indicator of how deeply you know yourself.

누구가의 말이 아니라 누군가의 행동이 그 사람을 말해준다.


Their “faults” or what you perceive as their faults become to you their identity. This means you will see only the ego in them and thus strengthen the ego in yourself. Instead of looking “through” the ego in others, you are looking “at” the ego. Who is looking at the ego? The ego in you.

누군가의 잘못이라고 여겨지는 일을 내내 투덜대다가 결국 신경질이 되고, 화가 되고, 언성을 높였다. 결국 내가 하고 싶었던 말은 누군가의 잘못이 아니라 말하는 대상에게 하고 싶은 말이었다. “네가 망친거야.” 그 말을 제대로 하지 못하고 애꿎은 주변인들을 끌어들였던 거다. 그 아래에는 그 말이 있었다. “나도 어떻게 해야할지 모르겠어.” 내가 알면 너를 쪼았겠니? Blaming으로 얻을 수 있는 건 아무 것도 없는데. 답답한 상황을 벗어나기 위한 최선의 방법은 과연 뭘까?



You are not the ego, so when you become aware of the ego in you, it does not mean you know who you are - it means you know who you are not. But it is through knowing who you are not that the greatest obstacle to truly knowing yourself is removed.

이건 약간 말장난처럼 느껴진다. 내가 뭐가 아닌지 아는 게 진짜 나를 아는 데 엄청 중요하다는 건데. 그럼 에고는 뭐냐? 그냥 내 안의 악마? Inner child? What is the core of myself? 대체 내 안에 코어가 있기는 한거냐? 수시 때때로 화에 휩쓸리는 나는 그럼 뭐냐?


You may be so fascinated with yourself that you spend years in psychoanalysis, delve into every aspect of your childhood, uncover secret fears and desires, and find layers upon layers of complexity in the makeup of your personality and character. There is nothing wrong with psychoanalysis or finding out about your past as long as you don’t confuse knowing about yourself with knowing yourself.

나에 대해서 아는 것과 나를 아는 것은 다르다.


It is content, not essence. Going beyond ego is stepping out of content. Knowing yourself is being yourself, and being yourself is ceasing to identify with content.

사람들은 자신을 알기 위해서 갖은 설명을 동원하지만 에고로부터 벗어나는 건 그런 identification에 갇히지 않고 존재하는 것이다. 내가 가지고 있는 것처럼 보이는 것들, 내 삶에 채워진 것들이 아니라. 


You cannot understand it through thought, but you can sense it when you let go fo thought, become still and alert, and don’t try to understand or explain. Only then can you be aware of the sacredness of the forest. As soon as you sense that hidden harmony, that sacredness, you realize you are not separate from it, and when you realize that, you become a conscious participant in it. In this way, nature can help you become realigned with the wholeness of life. 


생각하고, 해석하고, 분석하고, 이유를 달고, 언어로 규명하려고 하면 할수록 본질과 멀어지는 경험. 썩은 나뭇잎 사이로 파란 싹이 돋아나고, 죽은 듯 보이는 나뭇가지에서 다시 새순이 돋는 것을 바라보는 건 우리가 온전히 존재하고 감각하는 동물이라는 것을 일깨워준다. 지금 당장 모니터를 박차고 가을 햇살을 만끽해야 하는데. 나는 또다시 활자 속에서 치유과 게으른 혜안을 얻기 위해 뒤적이는구나. 그래도 머리끝까지 차올랐던 화가 활자 사이를 이리저리 헤치고 나니 조금은 가라앉는 듯. 언제 다시 덮칠지는 모르지만.



Thinking isolates a situation or event and calls it good or bad, as if it had a separate existence. Through excessive reliance on thinking, reality becomes fragmented. This fragmentation is an illusion, but it seems very real while you are trapped in it. And yet the universe is an indivisible whole in which all things are interconnected, in which nothing exists in isolation.

이걸 생각으로 깨우치는 건 정녕 불가능할까? 지금 내가 하고 있는 건 생각이 아니고 뭔가? 한 발자국만 물러서면 보이는 것들, 그것은 생각을 통해 알게 되는 것이 아닌가?


I don’t mind what happens.

It mean not to label it mentally as good or bad, but to let it be.

어떤 일이 일어나더라도 상관없는 경지. 죽음까지도.


The decision to make the present moment into your friend is the end of the ego. The ego can never be in alignment with the present moment, which is to say, aligned with life, since its very nature compels it to ignore, resist, or devalue the Now. Time is what the ego lives on. Almost every thought you think is then concerned with past or future, and your sense of self depends on the past for your identity and on the future for its fulfilment. Fear, anxiety, expectation, regret, guilt, anger are the dysfunctions of the time-bound state of consciousness.

끊임없는 생각들의 종적은 과거에 일어난 일을 후회하거나 앞으로 일어날 일에 대한 두려움이 대부분이다. 지금 현재에 머물기란 얼마나 어려운가.


You aren’t ever fully here because you are always busy trying to get elsewhere.

끊임없이 어딘가를 꿈꾸며.


What is my relationship with the present moment?

나는 현재와 어떤 관계를 맺고 있나?

= What it my relationship with Life?

그게 결국 삶과 맺고 있는 관계.



어느 순간 폭주하며 파국으로 치닫는 습관은 내가 현재에 머물지 못하고 과거와 미래에 대한 불안에 휩싸였을 때 닥치는 결과일까. Is that so? Maybe. 이런 말들로 지금 현재 일어나고 있는 일들을 흘려보내지 못해서 일까?



You cannot make the egoless state into a future goal and then work toward it. All you get is more dissatisfaction, more inner conflict, because it will always seem that you have not arrived yet, have not “attained” that state yet. When freedom from ego is your goal for the future, you give yourself more time, and more time means more ego.

그래서 오늘부터 우리는 에고없는 상태를 목표 삼아 부지런히 노력할거야, 라고 다짐할 순 없다. 달성해야 하는 목표는 시간을 필요로 하고, 노력은 늘 부족하기 마련이다. 



Look carefully to find out if your spiritual search is a disguised form of ego. Even trying to get to get rid of your “self” can be a disguised search for more if the getting rid of your “self” is made into a future goal.

이런 통찰 넘 좋다. 깨달음을 향한 집착으로 깨달음을 얻을 수는 없는 법. 오늘부터 에로고부터 자유, 이런 목표를 통해 이룰 수 있는 건 없다. 



Time is the horizontal dimension of life, the surface layer of reality. Then there is the vertical dimension of depth, accessible to you only through the portal of the present moment.

그래서 시간을 잊을 때만이 우리가 온전히 현재에 머물 수 있는 순간일까. 00하기 위한 1만 시간의 법칙에 따라 아무리 노력해도 우리가 만족할 수 없는 이유. 아무리 그런 책을 읽어도 행복하지 못하는 이유. 


As long as the ego runs your life, there are two ways of being unhappy. Not getting what you want is one. Getting what you want is the other.

헉. 뭐냐. 이 비극적 시나리오는.



그렇다면 시간 또는 에고로부터 자유로워지는 방법은?

Say yes?


The dreamer is consciousness itself - who you are.

To awaken within the dream is our purpose now. When we are awake within the dream, the ego-created earth-drama comes to an end and a more benign and wondrous dream arises. This is the new earth.



A powerful spiritual practice is consciously to allow the diminishment of ego when it happens without attempting to restore it.

이런 게 수련이 될 수 있구나. 모욕을 참아내는 거?



The essence of space is no-thingness, so ti doesn’t “exist” in the normal sense of the word. Only things - forms - exist. Even calling it space can be misleading because by naming it, you make it into an object.

이름 붙이고, 규정하고, 정의내리고, 그러면서 멀어지는 감각들.



When you are aware of space, you are not really aware of anything, except awareness itself - the inner space of consciousness. Through you, the universe is becoming aware of itself!

우주는 아는 것이 아니라 자신 안의 우주를 알아채는 것이다. 


When you contemplate the unfathomable depth of space or listen to the silence in the early hours just before sunrise, something within you resonates with it as if in recognition. You then sense the vast depth of space as you own depth, and you know that precious stillness that has no form to be more deeply who you are than any of the things that make up the content of your life.

매순간 자연을 만나야 하는 이유. 이 장이 이 책의 백미인 것 같다.









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