Secondly, why should a proponent of virtue ethics deny the significance of such mother’s-knee rules as ‘Don’t lie’, ‘Keep promises’, ‘Help others’? Although it is a mistake (I have claimed) to define a virtuous agent simply as one disposed to act in accordance with deontologist’s moral rules, it is a very understandable mistake, given the obvious connection between, for example, the exercise of the virtue of honesty and refraining from lying. Virtue ethicists want to emphasize the fact that, if children are to be taught to be honest, they must be taught to love and prize the truth, and that merely teaching them not to lie will not achieve this end. But they need not deny that, to achieve this end, teaching them not to lie is useful, or even dispensable.
다음으로, 왜 덕 윤리학의 지지자들이 ‘거짓말 하지 말라’ ‘약속을 지켜라’ ‘남을 도와라’ 와 같은, 어릴 때 배운 규칙들의 중요성을 부정해야 하는가? 덕 있는 행위자를 의무론자의 도덕 규칙에 준거하여 행동하려는 성향이 있는 사람이라고 단순히 정의 내리는 것이 (내가 주장해 온) 잘못이라고 하더라도, 그것은 예컨대 정직이라는 덕의 실천과 거짓말을 삼가는 행위 사이의 명백한 연관성을 놓고 본다면 충분히 납득될만한 잘못이다. 덕 윤리학자들은, 만일 어린 아이들이 정직하라는 가르침을 받게 된다면, 반드시 진실을 사랑하고 소중히 하라고 가르쳐져야 한다는 것, 그리고 단순히 거짓말을 하지 말라는 가르침으로는 이러한 목적을 달성하지 못한다는 것을 강조할 필요가 있다. 그러나 그들이 이런 목적을 달성하기 위해서, 거짓말을 하지 말라는 가르침은 필요하며, 혹은 심지어 없어서 아니 될 만큼 중요하다는 점을 부정할 필요는 없다.
So we can see that virtue ethicist not only comes up with rules (the v-rules, couched in terms derived from the virtues and vices) but, further, does not exclude the more familiar deontologists’ rules. The theoretical distinction between the two is that the familiar rules, and their applications in particular cases, are given entirely different backings. According to deontology, I must not tell this lie because, applying the (correct) rules ‘Do not lie’ to this case, I find that lying is prohibited. According to virtue ethics, I must not tell this lie because it would be dishonest to do so, and dishonesty is a vice.
이와 같이, 우리는 덕 윤리학자가 규칙(덕과 악덕에서 파생된 개념들로 표현된 덕 규칙들)을 만들어 낼 뿐 아니라, 거기서 더 나아가, 익히 알려진 의무론의 규칙들을 배제하지 않음을 볼 수 있다. 그 둘 사이의 이론적 구분은 다음과 같다. 우리들이 잘 알고 있는 규칙들과 특정한 경우에 그것을 적용하는 것이 그 두 이론에서는 서로 완전히 다른 배경에서 이루어진다. 의무론에 따르면 나는 이런 거짓말을 해서는 안 된다. 왜냐하면, ‘거짓말 하지 말라’ 는 (옳은) 규칙을 이 경우에 적용해 보면, 나는 거짓말이 금지된 것임을 깨달았기 때문이다. 덕 윤리학에 따르면, 나는 이런 거짓말을 해서는 안 된다. 왜냐하면 그것은 정직하지 못한 일이며, 부정직은 덕의 반대, 악덕이기 때문이다.
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