There are, indeed, some forms of utilitarianism which aim to be entirely ‘value-free’ or empirical, such as those which define happiness in terms of the satisfaction of actual desires or preferences, regardless of their content, or as a mental state whose presence is definitively established by introspection. Such forms run into well known problems, and have always seemed to me the least plausible, but I accept that anyone who embraced them may consistently complain that v-rules give inferior action guidance in virtue of containing ‘evaluative’ terms. But a utilitarian who wishes to employ any distinction between the higher and lower pleasures, or pronounce on what rational preferences would be, or rely on some list of goods (such as autonomy, friendship, or knowledge of important matters) in defining happiness, must grant that even her single rule is implicitly ‘evaluative’. This is why, briefly, I think that utilitarianism is not generally immune to the threat of moral relativism or skepticism, as I mentioned above.)
실제로, 완전히 ‘가치 중립’ 적이거나 경험론적인 것을 목표로 하는 몇몇 형태의 공리주의 이론들이 있다. 그들은, 예를 들면, 내용에 상관없이 실제 욕구나 우선성이 충족되었느냐의 관점에서, 또는 내면의 관찰 [內觀]로 그 존재가 확정되는 정신적 상태로 행복을 정의한다. 그러한 형식들은 우리가 익히 알만한 문제들에 부딪히고, 나에게는 언제나 설득력이 가장 떨어지는 설명들처럼 보였다. 그러나 나는, 그런 형태의 이론을 받아 들인 누군가가 일관된 어조로 덕 윤리학의 규칙들은 ‘평가적인’ 개념들을 담고 있으며 그 점에서 덕 윤리학은 하급의 행위 규범을 제시한다는 불만을 토로하는 것이 무리가 아니라고 인정한다. 그러나, 상위와 하위의 쾌락을 구분 지으려 하거나, 합리적인 우선성에 관한 견해를 표명하고자 하거나, 또는 행복의 정의를 일부 선의 목록 (예컨대, 자율성, 우정 또는 주요 문제들에 관한 지식) 에 근거하여 내리고자 하는 공리주의자가 있다면, 그는 반드시 자신이 말하는 단일 규칙 조차 ‘평가’ 의 의미를 함축하고 있다는 사실을 인정해야만 할 것이다. 나로서는 이 점이, 간략히 말하자면, 공리주의가 위에 언급한 도덕적 상대주의나 회의주의로부터 전면적으로 면제되는 것은 아니라는 생각을 들게 하는 이유이다.
What about deontology? If we concentrate on the single example of lying, defining lying to be ‘asserting what you believe to be untrue, with the intention of deceiving your hearer(s)’, then we might, for a moment, preserve the illusion that a deontologist’s rules do not contain ‘evaluative’ terms. But as soon as we remember that few deontologists will want to forego principles of non-maleficence and(or) beneficence, the illusion vanishes. For these principles, and their corresponding rules (do no evil or harm to others, help others, promote their well-being), rely on terms or concepts which are at least as ‘evaluative’ as those employed in the v-rules.
의무론은 어떤가? 만약 우리가 거짓말이라는 하나의 예에 초점을 맞추고, 거짓말을 ‘네가 참이 아니라고 믿는 것을 청자를 기만하려는 의도에서 긍정하는 행위’ 이라고 정의한다면, 당장은 의무론자의 규칙이 ‘평가적인’ 개념들을 포함하고 있지 않다는 착각을 유지할 수 있을 지도 모른다. 그러나 우리가 악행 금지의 원칙 그리고(또는) 선행의 원칙을 버려도 괜찮다고 할 의무론자는 거의 없다는 점을 상기하자마자 그런 착각은 사라진다. 왜냐하면, 이들 원칙들과 그에 상응하는 규칙들은 (나쁜 짓을 하지 말라, 또는 남에게 해를 입히지 말라, 남을 도와라, 남의 행복을 높여라) 최소한 덕 윤리학의 규칙에 사용된 것들만큼의 ‘평가적’ 인 개념과 용어에 의존하고 있기 때문이다.
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