PART I ACTION
1부 행위
I. Right Action
1. 옳은 행위
Virtue ethics has been characterized in a number of ways. It is described (1) as an ethics which is ‘agent-centered’ rather than ‘act-centered’; (2) as concerned with Being rather than Doing; (3) as addressing itself to the question, ‘What sort of person should I be? rather than to the question, ‘What sorts of action should I do?’; (4) as taking certain areteic concepts (good, excellence, virtue) as basic rather than deontic ones (right, duty, obligation); (5) as rejecting the idea that ethics is codifiable in rules or principles that can provide specific action guidance.
덕 윤리학의 특징은 여러 가지로 설명되어 왔다. 덕 윤리학은 (1) ‘행위-중심’ 보다는 ‘행위자 –중심’ 인 윤리학이며, (2) 행함 (Doing) 보다는 존재 (Being) 에 관한 것이고, (3) ‘나는 어떤 행동을 해야 하는가?’ 보다는 ‘나는 어떠한 사람이어야겠는가?’ 의 문제를 다루며, (4) 의무론의 개념 (옳음, 의무, 책임) 보다는 아레테적 개념 (좋음, 탁월함, 덕)들을 기본 개념으로 간주하고, (5) 윤리학이 구체적인 행동 지침을 규정할 수 있는 규칙이나 원리로 강령화 될 수 있다는 견해를 수용하지 않는다고 기술된다.
I give this list because these descriptions of virtue ethics are so commonly encountered, not because I think they are good ones. On the contrary, I think that all of them, in their crude brevity, are seriously misleading. Of course, there is some truth in each of them, which is why they are so common, and I shall return to them as we proceed, to note what truth, with what qualifications, they may be seen as containing. Readers familiar with the recent literature I mentioned in the Introduction, which has blurred the lines of demarcation between the three approaches in normative ethics, will no doubt have discarded or qualified them long since. But here, at the outset, it seems best to begin at a simple level, with the descriptions most readers will recognize, and work out way through to some of the complications and subtleties that are not so well known.
나는 지금의 목록을 이러한 서술이 덕 윤리학에 관한 좋은 설명이라고 생각해서가 아니라, 이들이 아주 흔히 접하게 되는 것들이기 때문에 제시했다. 이에 반해, 나는 이들 모두가, 조야하게 줄여진 상태로, 덕 윤리학을 심각하게 오도하고 있다고 생각한다. 물론, 그 각각에는 일부 사실이 있고, 그것이 이들이 그렇게 일반적인 이유일 것이므로, 논의가 계속되면 이들에게 어떤 조건에서 어떤 사실이 담겨 있다고 생각되는지를 보기 위해 이 설명들로 되돌아 올 것이다. 서론에서 언급한 최근의 문헌, 즉 규범 윤리학의 세 가지 접근방식 사이의 경계를 무너뜨려 온 문헌을 잘 아는 독자들은 틀림없이 오래 전에 이들을 폐기했거나그 의미를 수정해 왔을 것이다. 그러나 처음인 여기서는 대부분의 독자들이 진위를 판단할 단순한 수준에서 시작해서 그리 잘 알려져 있지 않은 복잡하고 미묘한 것들로 진행해 가는 것이 최선인 것 같다. |