며칠 전에 파일로 (--;) The prince and me (내 남자친구는 왕자님)을 보았다. Julia Stiles 는 전형적인 신데렐라는 아니었지만 다양하게 변주되는 신데렐라 중에 하나인 건 사실이다. 이런 이야기를 좋아하는 내 심리는 뭘까? 설마 아직도 내 무의식은 어딘가에 왕자가 있을 거라고 믿는 걸까? @.@

from http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,1274755,00.html

Comment

The princess who refused to die  죽기를 거부하는 공주

The new Cinderella films have lost the story's meaning - they just teach girls they must be pretty to be loved

최근의 신데렐라 영화들은 이야기의 의미를 잃고 있다 - 단지 소녀들에게 사랑받기 위해서는 예뻐져야 한다고 가르칠 뿐이다

Cherry Potter
Tuesday August 3, 2004
The Guardian


Cinderella, the most popular princess of all time, is making a comeback. This year we are seeing a steady stream of Cinderella "princess movies": The Prince & Me, A Cinderella Story, The Princess Diaries 2 and Ella Enchanted, which will be released in time for Christmas.

전 세대를 통틀어 가장 유명한 공주인 신데렐라가 돌아오고 있다. 올해 우리는 신데렐라 "공주 영화" 를 끊임없이 보고 있다. : The Prince & Me, A Cinderella Story, The Princess Diaries 2 와 Ella Enchanted (Ella Enchanged는 크리스마스에 개봉될 것이다)  

The reason is simple. According to the market research, if you tot up the annual pocket money of American "tweens" (eight- to 14-year-olds) it's about $85bn (£47bn) and rising. Apart from movies and DVDs, Disney is introducing 69 new princess books. Disney Princess magazine sells 10m copies annually in 42 countries and last year its princess-themed product sales hit $1.3bn.

이유는 단순하다. 시장조사결과에 따르면 미국의 트윈즈 (8살에서 14살 사이) 들의 연간 용돈을 합하면 약 850억 불(470억 파운드)에 달하며 점점 늘어나고 있다. 영화와 DVD를 제외하고도, 디즈니는 69가지의 새로운 공주책들을 시장에 내놓았다. 디즈니 Princess magazine은 42개국에서 연간 1000만 권이 팔리고 지난해 공주와 관련된 상품들은 13억 불어치 팔렸다.

For the past 30 years feminists have been trying to kill off Cinderella. She makes a terrible role model. Instead of asserting herself by standing up to her wicked stepmother and spiteful sisters and getting a life, Cinderella is a miserable stay-at-home waiting passively for a fairy godmother to transform her and for Prince Charming finally to resolve all her problems. But despite feminist Colette Dowling's controversial theory in The Cinderella Complex, that the story reveals women's deep-seated hidden fear of independence, Cinderella has tenaciously refused to die. Instead, the story has been whittled down and Cinderella herself has undergone numerous makeovers to keep her appeal alive for each new generation.

지난 30년간 페미니스트들은 신데렐라를 없애려고 노력해왔다. 신데렐라는 끔찍한 역할 모델이었다. 짜증나는 새엄마와 언니들을 견디고 스스로의 삶을 찾는 대신에 신데렐라는 요정이 자기를 변화시켜 주기를, 그리고 결국 왕자가 자신의 모든 문제를 해결해 주기를 집에서 넋놓고 기다리고 있었다. 신데렐라 컴플렉스에서 Colette Dowling의 주장에도 불구하고, 이 이야기는 독립에 대한 여성들의 숨겨진 두려움을 보여주고 있다. 신데렐라는 끝끝내 죽기를 거부하고 있다. 대신, 신데렐라는 자신을 다듬고 새로운 세대에도 살아남을 수 있도록 수많은 얼굴로 변화하고 있다.

The basic formula can be clearly seen in two recent Cinderella rom coms. In Maid in Manhattan, Cinderella is a good, kind, hardworking but spunky chambermaid, and in Two Weeks Notice she's (you've guessed it) a good, kind, etc lawyer. In both films she's poor (at least in Hollywood terms) and Prince Charming is so wealthy that he doesn't really notice her as a contender to be his future bride until the obligatory ball when she appears transformed in a stunning evening dress and diamonds.

로맨틱 코메디의 기본 공식은 최근 두 편의 신데렐라 영화에서 명확하게 나타난다. Maid in Manhattan에서 신데렐라는 착하고, 친절하고, 열심히 일하는데다가 용감한 메이드다. Two Weeks Notice에서는 착하고, 친절한데다가 변호사이기까지 하다. 두 영화에서 모두 여주인공은 가난하고 (적어도 헐리우드가 생각하기에는) 왕자는 진짜 부자라서, 꼭 참석해야 하는 파티에 여주인공이 기절할만큼 아름다운 이브닝 드레스와 다이아모드로 변신을 하고 나타나기 전까지는 저 여자가 미래의 부인이 될 것이라는 걸 절대 모르고 있다.

She runs away from the ball - another essential requirement - because she feels like she's posing and anyway it would never do if we suspected her of being a fortune-hunter. Her prince runs after her, makes a few concessions to the modern woman's need for a career (the chambermaid can still become a chambermaid manager and the lawyer can continue to do good works) and the rest is wealth and glamour ever after.
 
여주인공은 파티에서 도망간다 - 또하나의 필수적인 요소다 -왜냐하면 그녀는 자기가 어울리지 않는 포즈를 취하고 있는 것 같다고 느꼈기 때문이다. 또, 여주인공이 재산을 노려서 결혼하려고 한다고 생각한다면 그런 일은 절대 일어나지 않는다. 왕자는 그녀를 쫓아가고 현대 여성이 캐리어를 위해 필요로 하는 몇 가지 것들을 양보해 준다. (호텔 메이드는 결국 매니져가 되고 변호사는 좋은 일을 계속한다. ) 그리고 결국 그들은 부유하고 멋지게 오래오래 잘 산다. 

The Prince & Me, The Princess Diaries and Ella Enchanted follow the basic formula but in these films Prince Charming is a real royal prince. In The Prince & Me a fictional prince of Denmark spots his Cinderella (whom he met while a college student in America) in the cheering crowd, lifts her on to his horse and rides with her to the palace. Despite the tragedy of Princess Di, Hollywood is banking on tweens fantasising about being spotted by the world's two most eligible bachelor princes, William and Harry.

The Prince & Me, The Princess Diary 시리즈와 Ella Enchanted는 기본공식을 따른다. 거기에 이 영화들에서는 왕자가 진짜 왕자다. The Prince & Me에서는 허구로 꾸며낸 덴마크의 왕자가 그의 신데렐라를 (미국에서 대학을 다니다가 만났다) 군중속에서 보고 그녀를 들어 말에 태워 궁전으로 달려간다. 다이아나 비의 비극에도 불구하고 헐리우드는 세계에서 가장 결혼하기 적합한 총각 왕자들인 William과 Harry가 나를 선택할 것이라는 환상을 소녀들에게 심어주고 있다.  

Traditional fairy tales contain a deep inner meaning for children. The original Cinderella addresses children's most secret frustrations and resentments. The child longs to be special in the eyes of her neglectful father and is convinced that if it weren't for her wicked stepmother (she can't be her real mother or she would be good) and her cruel selfish siblings her father would love her and her alone. Her fantasy resolution to this impossible conflict is to be magically transported out of this hateful family by a handsome prince whose sole purpose in the story (which is why he remains a shadow character) is to replace her father and recognise her as special. However much feminists dislike this story, its archetypal significance, at least to children, cannot be denied.

전통적인 동화는 깊은 내적 의미를 가지고 있다. 원래의 신데렐라 이야기는 아이들의 가장 비밀스런 좌절감과 분노를 보여준다. 아이는 소홀한 아버지의 눈에 특별하게 보이고 싶어하고 나쁜 새엄마(친엄마여서도 안되고 착해도 안된다) 와 새언니들이 없으면 아빠가 자기만을 사랑할 것이라고 스스로를 납득시키려고 한다. 이 불가능한 갈등구조에 대한 아이의 환상적인 결론은 이 이야기의 단하나의 목적이며 아빠를 대신해 그녀를 특별하게 알아볼 잘 생긴 왕자(이것이 이야기에서 왕자의 성격이 평면적인 이유다)에 의해 마법처럼 이 가족에서 벗어나는 것이다. 대부분의 페미니스트들은 이 이야기를 혐오하지만, 적어도 아이들에게 이 원형은 부인될 수 없다.

The problem with the recent so-called Cinderella stories - apart from the fact that the wicked stepmother and cruel ugly sisters have either been demoted or wiped from the story completely - is that they have been denuded of meaning and context. All the other rite-of-passage fairy tales, where heroes and heroines face all sorts of tests of character to enable them to learn and change, have been dumped. Instead, the modern fairy tale is exclusively about becoming the most beautiful princess in the land.

최근에 소위 신데렐라 이야기라고 불리는 영화들의 문제는 - 새엄마와 새 언니들의 역할이 강등되거나 이야기에서 완전히 빠진 것을 제외하고 - 의미와 내용을 모두 잃어버린 데 있다. 통과의식에 대한 다른 동화들, 영웅이 온갖 종류의 시련에 직면해서 배우고 변화하는 이야기들은 사라졌다. 대신 현대의 동화에는 세상에서 제일 아름다운 공주가 되는 이야기만 남았다.

When I was a child we loved dressing up, as pirates, bandits, bag ladies, even, on occasion, princesses - the fun was that, irrespective of our gender, we could be anything we liked. But now, with Disney's princess marketing targeting girls as young as three with Ultimate Princess kits, Very Important Princess T-shirts, and fantasy makeover Princess Parties overseen by doting parents, a whole generation of little girls is learning that they have to be the prettiest princess in order to be valued and loved. No wonder their favourite story is Cinderella.

아이였을 때는, 해적, 산적, 부랑자, 그리고 때로는 공주처럼 흉내내는 걸 좋아했었다. 성별에 관계없이 하고 싶은 걸 하는게 재미였다. 그러자 지금, 디즈니의 공주 마케팅의 타겟이 되는 소녀들은 (디즈니의 공주마케팅은 세살 무렵부터 시작된다. Ultimate Princess Kit이나 Very Important Princess T-shirts, 정신없는 부모들의 감독아래 펼쳐지는 공주 파티 따위)가치있고 사랑받는 사람이 되기 위해서 제일 예쁜 공주가 되야 한다고 배운다.

What's really worrying is what these little girls will be like when they grow up. How will they resolve the impossible conflict between being good, kind, hardworking cinder-cleaners, and clawing their way to the top of the beauty pedestal? I suspect we are breeding, not a generation of Cinderellas, but spiteful "ugly" sisters.

진짜 걱정되는 건 이 어린 소녀들이 자라고 나서 어떤 사람이 될 것인가 하는 점이다. 미의 정점에 서려는 욕망과 착하고 친절하고 열심히 일하는 재투성이소녀 사이의 해결 불가능한 갈등을 어떻게 할 것인가? 우리는 신데렐라를 키우는게 아니라 지금, "못생긴" 새언니들을 키우고 있다.

· Cherry Potter is the author of Screen Language and I Love You But... Seven Decades of Romantic Comedy

cherrypotter@ntlworld.com


댓글(0) 먼댓글(0) 좋아요(0)
좋아요
북마크하기찜하기